PRAVIDLA ŘÍZENÍ STŘETU ZÁJMŮ A SYSTÉM
ODMĚŇOVÁNÍ
PODLE ZÁKONA č. 170/2018 Sb.
STŘET ZÁJMŮ
Základní ustanovení
1. Předmět a cíl
pravidel řízení střetu zájmů
Společnost Lautier
& Partners s.r.o., IČ: 61461130, se sídlem náměstí Jiřího z Lobkovic
2311/16, Vinohrady, 130 00 Praha 3, zapsaná v obchodním rejstříku u
Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 283 64 (dále jen „Společnost“)
jako samostatný zprostředkovatel v souladu se zákonem č. 170/2018 Sb., o
distribuci pojištění a zajištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“)
uplatňuje následující pravidla pro zjišťování a řízení střetu zájmů ve
Společnosti (dále jen „Pravidla řízení střetu zájmů“).
Pravidla řízení střetu
zájmů obsahují hlavní zásady při zjišťování a řízení střetu zájmů v rámci
Společnosti, jakož i osob, které jsou se Společností majetkově nebo jinak
propojeny, a to zejména pro identifikaci možných střetů zájmů, zamezení vzniku
střetů zájmů a případné řízení vzniklých střetů zájmů.
Cílem Pravidel řízení
střetu zájmů je, aby při zprostředkování pojištění Společností nedocházelo k
poškozování zájmů klientů a potenciálních klientů Společnosti, případně třetích
osob (např. spolupracujících institucí apod.).
Aktuální Pravidla
řízení střetu zájmů jsou uveřejněna na internetových stránkách Společnosti.
Vedení Společnost
nejméně jednou ročně přezkoumává Pravidla řízení střetu zájmů a případně provádí
jejich aktualizaci.
2. Definice
některých pojmů
·
Vázaným zástupcem se rozumí vázaný zástupce ve smyslu Zákona
·
Zaměstnancem se rozumí osoba, která je se Společností v pracovněprávním
vztahu (pracovní smlouva, dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti)
nebo jiném podobném vztahu (dále společně jen „Pracovníci“)
3. Případy střetu
zájmů ve Společnosti
Pravidla řízení střetu
zájmů obsahují pravidla pro zjišťování a řízení střetu zájmů mezi:
·
Společností, jejími společníky, statutárními zástupci, Zaměstnanci a vázanými
zástupci a klienty a potenciálními klienty Společnosti;
·
osobou, která ovládá Společnost, je ovládána Společností nebo osobou
ovládanou stejnou osobou jako Společnost, a jejich statutárními zástupci a
zaměstnanci, případně vázanými zástupci a klienty a potenciálními klienty
Společnosti;
·
osobami vykonávajícími část činností Společnosti na základě smlouvy o
externím zajištění služeb (outsourcing) a klienty a potenciálními klienty
Společnosti;
·
klienty nebo potenciálními klienty Společnosti navzájem.
4. Zjišťování
střetu zájmů
Při zjišťování a
posuzování střetu zájmů Společnost bere v úvahu, zda Společnost nebo osoba
uvedená v článku 3. Pravidel řízení střetu zájmů:
·
má odlišný zájem na výsledku služby nebo zprostředkovaného obchodu od
zájmu klienta či potenciálního klienta;
·
má zájem na výsledku služby nebo zprostředkovaného obchodu, který má
potenciál ovlivnit výsledek služby nebo zprostředkovaného obchodu na úkor klienta;
·
může získat finanční prospěch nebo se vyhnout finanční ztrátě na úkor
klienta;
·
má finanční či jinou pobídku upřednostnit zájem jiného klienta nebo
skupiny klientů před zájmy daného klienta;
·
podniká ve stejném oboru jako klient;
·
dostává nebo dostane v souvislosti se službou, která je poskytována
klientovi, od třetí osoby pobídku v podobě peněžních či nepeněžních výhod nebo
služeb.
Pokud střet zájmů nelze
odvrátit, Společnost upřednostní vždy zájmy klienta před zájmy vlastními nebo
zájmy osob uvedených v článku 3. Pravidel řízení střetu zájmů. Pokud dojde ke
střetu zájmů mezi klienty navzájem, zajistí Společnost spravedlivé řešení pro
tyto klienty. V případě, že spravedlivé řešení nelze zajistit, může klientovi
odmítnout provedení služby.
5. Postupy k
omezení možnosti střetu zájmů
·
ve vztahu ke konkrétním službám poskytovaným Společností sleduje
okolnosti, které představují nebo mohou vyvolávat střet zájmů, který s sebou
nese riziko poškození zájmů jednoho nebo více klientů;
·
věnuje pozornost předcházení a řízení střetů zájmů, aby nedocházelo k
poškození zájmů klienta;
·
zabraňuje případně omezuje možnosti třetích osob vykonávat neoprávněný nebo nedůvodný vliv na
způsob, kterým Pracovníci zabezpečují zprostředkování pojištění
·
stanovuje zásady přijímání a poskytování darů či jiných výhod jasně
vymezující, za jakých podmínek lze přijímat nebo poskytovat dary a výhody a jak
postupovat při přijímání a poskytování darů a výhod;
6. Sdělování střetu
zájmů
Společnost se primárně
snaží předcházet vzniku střetu zájmů.
Sdělování střetů zájmů
klientům je opatřením, které se využije pouze v případech, kdy opatření přijatá
Společností za účelem předcházení a řízení střetu zájmů nestačí k tomu, aby s
přiměřenou jistotou zajistila, že bude zabráněno riziku poškození zájmů
klientů.
V těchto případech je
Společnosti povinna před zprostředkováním pojištění klienta o střetu zájmů
informovat. Sdělení obsahuje:
·
informaci, že organizační a administrativní opatření zavedená Společností
k předcházení nebo řízení daného střetu zájmů nejsou dostatečná k tomu, aby s
přiměřenou jistotou zajistila, že rizikům poškození zájmů klienta bude
zabráněno;
·
konkrétní popis daného střetů zájmů, který vzniká při službě
zprostředkování pojištění;
·
vysvětlení obecné povahy a zdroje střetu zájmů;
·
vysvětlení rizik, která pro klienta v důsledku střetů zájmů vznikají a
opatření přijatých ke zmírnění rizik.
Informace jsou
poskytnuty dostatečně podrobně, aby klient mohl využití služby, při níž střety
zájmů vznikají, učinit informované rozhodnutí. Společnost poskytne klientovi
informace na trvalém nosiči informací (písemně, elektronicky), případně na
internetových stránkách Společnosti.
7. Škodlivý střet
zájmů
V případě, že by
došlo při poskytování služeb (zprostředkování pojištění) k situaci, ze které
vzniká nebo může vzniknout střet zájmů, který s sebou nese riziko poškození
zájmů jednoho nebo více klientů (škodlivý střet zájmů), společnost takovou
službu neposkytne.
8. Hlavní případy
střetu zájmů
Střet zájmů je v rámci
Společnosti spojen s následujícími službami:
Zprostředkování
pojištění
V souvislosti
se zprostředkováním pojištění dochází ke střetu zájmů Společnosti a klienta,
kdy je Společnost motivována ke zprostředkování pojistné smlouvy na základě
smlouvy uzavřené s pojišťovnou, která ji opravňuje k provizi za zprostředkování
pojistné smlouvy.
Pobídky
9. Definice pobídky
Specifickým případem
střetu zájmů jsou tzv. pobídky. Společnost nesmí při poskytování služby
zprostředkování pojištění přijmout, nabídnout nebo poskytnout poplatek, odměnu
nebo jinou peněžitou nebo nepeněžitou výhodu (pobídku), která může vést k
porušení povinnosti Společnosti jednat kvalifikovaně, čestně, spravedlivě a v
nejlepším zájmu klientů nebo k porušení povinnosti řádného řízení střetu zájmů.
Pobídkou se rozumí i
neobvyklá úplata za poskytovanou službu nebo jakékoli poskytnutí neopodstatněné
výhody finanční, materiální nebo nemateriální povahy.
Společnost v obecné
rovině rozlišuje tyto kategorie pobídek, které smí poskytovat nebo přijímat:
-
Klientské pobídky
Pobídky, které jsou hrazeny klientem, za klienta nebo jsou vypláceny
klientovi, kterému je služba určena.
-
Provozní pobídky
Pobídky, které umožní
poskytování služeb, nebo které jsou pro tento účel nutné a které jsou přípustné
v případě, že jejich povaha není v rozporu s povinností jednat s odbornou péčí.
Mezi tyto pobídky patří
např.:
-
platby za účetnictví, právní a daňové služby,
-
náklady spojené s plněním povinností vůči České národní bance (správní
poplatky, náklady na systém pro výkaznictví aj.) a vůči klientům (tisk
informačních sdělení atd.),
-
poštovní a jiné poplatky za komunikaci,
-
poplatky spojené s vedením účtu v bance,
-
školení předepsaná právními předpisy (např. AML),
-
pojistné na pojištění odpovědnosti Společnosti.
-
Ostatní pobídky
Ostatní pobídky, které
nespadají pod provozní pobídky, hrazené třetí straně či pro třetí stranu nebo
poskytované třetí stranou či za třetí stranu, které jsou přípustné v návaznosti
na splnění zákonných následujících kumulativních podmínek.
-
Klient byl před poskytnutím služby jasně, srozumitelně a úplně informován
o existenci a povaze pobídky a výši nebo hodnotě pobídky nebo způsobu jejího
výpočtu, pokud je nelze zjistit předem.
-
Pobídka přispívá ke zlepšení kvality poskytované služby
-
Pobídka není v rozporu s povinností Společnosti poskytovat služby s
odbornou péčí.
Vnitřní plnění v rámci
Společnosti, které zahrnuje např. odměňování Pracovníků (Vázaných zástupců) vybavení
pobočky apod., není pobídkou. Přijetí nebo poskytnutí pobídky Pracovníky
Společnosti mimo tento vztah se přičítá Společnosti.
10. Formy
konkrétních pobídek ve Společnosti
V konkrétní podobě
Společnost přijímá následující pobídky.
Zprostředkovní
pojištění
Odměna
(provize) hrazená Společnosti pojišťovnou za zprostředkování uzavření pojistné
smlouvy a související činnosti. Odměna se obvykle skládá ze sjednatelské
provize a následné provize.
Na žádost
Zákazníka Společnost upřesní způsoby svého odměňování.
Dary a jiné výhody
Společnost
a její Pracovníci mohou přijímat od třetích stran dary a jiné výhody (např.
dárkové poukazy, slevové kupony, zájezdy, kulturní akce, poskytnutí mobilního
telefonu) pouze v případech, že tyto nenarušuji povinnost poskytovat službu
zprostředkování pojištění s odbornou péčí a nenarušují řádné řízení střetu
zájmů. O všech nabízených darech a výhodách musí být informováno vedení
Společnosti.
Ustanovení
se neuplatní na malé nepeněžité výhody, zejména v podobě marketingových a
školících materiálů a vzdělávacích a společenských akcí spolupracujících
finančních institucí, které nenarušují řádné řízení střetu zájmů.
Pracovník
nesmí poskytovat žádné vlastní dary či jiné výhody klientům. Jménem
Společnosti, lze poskytovat klientům pouze ty výhody a ve výši, které byly
předem schváleny statutárním orgánem Společnosti.
Přijetí či
poskytnutí daru či výhody Pracovníkem v rozporu s výše uvedenými pravidly bude
považováno za podstatné porušení pracovních povinností.
SYSTÉM ODMĚŇOVÁNÍ
Společnost provádí svou
činnost prostřednictvím zaměstnanců, vedení Společnosti a vázaných zástupců.
Vázaní zástupci pracují
ve Společnosti v standardním obchodním vztahu a jejich odměna je tak závislá
pouze na jejich výkonnosti a činí vždy procento z makléřské přijaté provize. Společnost
je nijak nemotivuje nad rámec smlouvy uzavírat obchodní případy, které by mohly
odporovat morálním zásadám, etice, či by odporovali vnitřním předpisům Společnosti
a neváže případnou odměnu na počet sjednaných obchodních případů.
Zaměstnanci pracují za
sjednanou mzdu. Jejich případná odměna je závislá na plnění pracovních úkolů a
hodnocení vedení Společnosti. Společnost je nijak nemotivuje nad rámec pracovní
smlouvy uzavírat obchodní případy, které by mohly odporovat morálním zásadám,
etice, či by odporovali vnitřním předpisům Společnosti a neváže odměnu na počet
sjednaných obchodních případů
V Hodoníně, dne 15.11.2022
Lautier &
Partners s.r.o.